iHeart : Selamat Hari Ibu, KY


Setiap tahun pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei adalah merupakan Sambutan Hari Ibu di Malaysia di mana hari tersebut para ibu di Malaysia akan diraikan dan dihargai dalam pelbagai aspek sehinggakan iklan-iklan tv akan bertemakan kasih sayang ibu, MySpace drama-drama tv akan berkisarkan pengorbanan seorang ibu MySpace dan lagu-lagu bertemakan ibu MySpace juga akan mulai dimainkan di corong-corong radio di Malaysia. Besarnya impak sambutan ini pada minggu tersebut. MySpace

Seperti Sambutan Hari Valentine yang merupakan hari meraikan pasangan kekasih yang penuh dengan promosi barangan bertemakan corak “heart”, MySpace Hari Ibu ini juga tidak terkecuali dengan aspek budget promosi ekonomi perniagaan. Masa inilah kedai bunga akan dicari dan kedai kek akan banyak menerima tempahan untuk sambutan ini. Bukan itu sahaja, spa-spa dari rambut sampai ke kaki juga akan mulai dipenuhi dengan tempahan-tempahan sebagai hadiah kepada ibu masing-masing. MySpace

Walaubagaimana pun caranya anda meraikan Hari Ibu ini dengan cara masing-masing yang berbeza, tujuan kita semua sebagai seorang anak cumalah satu, iaitu menghargai ibu kita atas setiap pengorbanan yang telah dilakukannya sejak kita dalam kandungan sehinggalah sekarang ini.MySpace Dan ucapan yang paling terbaik untuk dikatakan pada mana-mana ibu, “Terima Kasih Mum for being such a very great Mum in the world, I love you Mum!”. MySpace

Dan setiap kali aku melihat mana-mana promosi barangan diskaun sempena Hari Ibu, hati aku bagai luka ditabur garam-pedih!MySpace Aku akui yang aku cemburu. Bertuahnya orang lain yang masih memiliki ibu mereka lagi walaupun pada usia 50an. Aku belum dua dekad pun umur aku, Mum sudah meninggalkan aku. Apatah lagi adik bongsu aku (Muhammad Khidir) yang umur belum sampai sedekad lagi pada masa Mum meninggalkan kami semua.MySpace  Dan aku memang paling tidak suka melihat promosi Hari Ibu. Tidak suka sebab aku tidak boleh menghadiahkannya pada my Mum. Tidak suka sebab aku tahu aku akan menangis memikirkan kisah-kisah lama yang memang sangat lama (apabila sekarang ini 2012) dan sangat menyentuh perasaan. MySpace

Aku rindukan masakan Mum terutamanya kek dan cookies Mum.MySpace Aku rindukan bebelan Mum memarahi aku apabila aku melakukan kesilapan walaupun pada masa tersebut aku rimas dengar bebelan Mum (pada umur aku ketika itu).MySpace Aku rindu saat Mum temankan aku belajar dan aku temankan Mum menjahit baju mencari rezeki tambahan untuk menyekolahkan kami.MySpace Rindunya saat-saat manis itu semua.

Dan kini apabila mendengar lagu Selamat Hari Ibu dari Kumpulan Hujan, buat aku teringatkan Mum. MySpaceApa khabarnya di sana agaknya? Dunia ini belum berakhir lagi apabila Mum tiada tapi dunia ini kelihatan berbeza tanpa Mum. Dengan Ayah yang berubah 100% menjadi orang lain, dunia aku memang tidak sama bila Mum tiada. MySpace

Tapi Mum jangan risau, you’ve teaches us well. Semua anak Mum telah membesar stronger than we expected will be at our age. Kami belajar menghargai seseorang/sesuatu lebih baik. Kerana kami tahu bagaimana rasanya bila seseorang/sesuatu itu hilang, dunia memang tidak sama lagi keseimbangannya. Dan our bonding between us becomes stronger than before you’re with us. Like I always believe, setiap perkara yang berlaku pasti ada reason dan hikmahnya walaupun perkara tersebut pahitnya seperti hempedu.

Hujan : Selamat Hari Ibu

Lirik Lagu Selamat Hari Ibu – Hujan

Dengarkan lah lagu
Laguku ini
Ikhlas dari hati… Hanyalah untuk mu

Akulah anak mu
Anak mu yang selalu
Memelukmu…
Menciummu…

[Chorus:]
Memang banyak dosa yang telah ku lakukan
Menyakiti dikau ku mohon maafkan

Selamat Hari Ibu…
Ku ucap kepada mu…
Walauku jauh disini
Ku harap kau terus menanti kepulanganku
Tuk menemani mu hingga ke akhir nanti
Aku janji…

Kau tak tahu ku sentiasa bersyukur
Punyai pari-pari iaitu kamu
Ku pastikan agar kau sentiasa bahgia
Ingin ku nyatakan engkau milik syurga

[Chorus:]
Memang banyak dosa yang telah ku lakukan
Menyakiti dikau ku mohon maafkan

Selamat Hari Ibu…
Ku ucap kepada mu…
Walauku jauh disini
Ku harap kau terus menanti kepulanganku
Tuk menemani mu hingga ke akhir nanti
Aku janji…

Selamat Hari Ibu…
Ku ucap kepada mu…
Walauku jauh disini
Ku harap kau terus menanti kepulanganku
Tuk menemani mu hingga ke akhir nanti
Aku janji…

Terima kasih Mum. Kami sentiasa doakan kesejahteraan Mum di sana. Dan kita pasti akan bertemu kembali suatu hari nanti. Dan sehingga sampai saat itu, we’ll make you proud with us.MySpace I always tell them, “Mum never leave us. She’s always in our heart and mind. So watch your steps, don’t make her sad to see the path you choose to be“.  Dan aku percaya, that we also always in your heart and mind even no matter where you are now. We love you, Mum. Thank you for delivered us in this world.MySpace
Dan as for me, this August I’m going to have mother-in-law. Sangat nervous cause I’m not use to have a mother in my life for ages.MySpace But I’m glad Faiz there for me (with a lot of positive motivation words for me). I do hope I can be a good daughter for her. Insya-Allah.MySpace

Tinggalkan Jawapan

