iHeart : Sekuntum Pau Rose “HIJAU”


Seperti yang dijanjikan pada entri masa ‘itu’ MySpace (masa buat pau sardine tu), inilah pau kacang hitam versi bunga ros [cuma aku tak sangka akan buat bunga ros warna hijau!] MySpace Minggu ini Kak Nani datang lagi kali ini mestilah aku demanding janji nak buat pau kacang hitam ros yang dia janji tu kan? Tapi mana sangka nak buat warna hijau, ingatkan masa tu putih sahaja (warna tepung). Aduyai… Berpinar-pinar mata aku tengok pau ros tu masa kami buat. MySpace

Okay, secara jujurnya kali ini sangat suka pau ini kerana rupanya yang super duper melaparkan dan pau ini sangat lembut dan sedap! MySpace Cuma, masalahnya aku ni bukanlah penggemar warna hijau tapi disebabkan pewarna tiruan warna hijau sahaja yang ada maka terpaksalah aku pasrah masa membuat pau ros ini. MySpace Sangat susah nak buat sebab aku tak suka warna hijau tapi lapar punya fasal, banyak jugalah aku makan. Hehehe… MySpace Maknanya rasa lapar lagi penting dari warna hijau. MySpace

Okaylah, tanpa membuang masa aku nak tunjukkan teknik-teknik membuat bentuk ros ini yang pastinya menyelerakan daripada bentuk pau biasa.MySpace Watch and learn tau. Jangan risau, mudah untuk dibuat; sedap untuk dimakan.

Jangan salah faham ya, inti kacang hitam kami beli siap dah. Tak sempat nak buat.MySpace Insya-Allah kalau buat, pasti aku sharing cara macam mana nak buat. Tapi inilah antara makanan yang mesti cuba buat (tapi please buat dengan warna selain hijau sebab nampak macam alien punya $%#&*$ MySpace sahaja kalau warna hijau ni) sebab tak susah mana pun. Yang penting kena rajin. MySpace

Dan minggu ini juga kami ada buat apam mentega di mana rasa dia sangat sedap dan makan satu dah kenyang dah (sebab acuan kami besar).MySpace Ini juga menu minuman petang yang mesti cuba sebab tak susah mana tapi mengenyangkan. Ni yang buat aku teringat bekas kuih my mother yang comel-comel yang sokmo dulu my mum buat kuih apam mentega ni. MySpace Ini juga buat aku teringat kaya ball yang aku selalu beli masa zaman aku sekolah dulu-dulu kala. MySpace Ewah, rasa macam dah berumur pula bila mengenangkan zaman-zaman sekolah dulu.MySpace

Tau tak apa yang paling seronok minggu ini, Wani dah mula membeli peralatan membuat kuih.MySpace Ops, ini rahsia jadi sila jangan kecoh-kecoh kalau sudah tahu rahsia ini. MySpace Jadi nampak gayanya makin serius housemate aku ini berkecimpung dalam bidang masak-masak ni. Ops, jangan pandang-pandang aku.MySpace Boleh sabar sikit ke nak tengok aku masuk dapur? Kena prepare betul-betul supaya tak meletup dapur tu bila aku masuk nanti. Ngeh ngeh ngeh… MySpace

Ni dah jadi macam trademark pula setiap kali aku mengomel mengenai makanan.MySpace Sila rujuk blog Nuwairani untuk melihat sukatan masakan resepi yang tepat. Ada orang tanya aku, boleh ke tanya dalam blog ni? Oh, silakan. MySpace Aku akan cuba jawab sebaik yang mungkin soalan tersebut.

Insya-Allah kalau tiada aral melintang minggu depan nak buat kuih bom menggunakan inti kacang hitam yang kami beli ini.MySpace Tengoklah kalau rancangan itu berhasil. Kita hanya merancang, Allah s.w.t yang menentukan jadi berdoalah kalian agar menjadi rancangan tersebut supaya aku boleh update entri tentang kuih bom pula. Hehehe… MySpace

Ops, jumpa lagi dalam entri berikutnya. Daaa˜ MySpace

Tinggalkan Jawapan

